Welcome to my blog :)

rss

onsdag 17 mars 2010

Bebis i magen.

Vecka 19
Vikt: 220 g
CRL: 13,5 cm
Full längd: 18 cm


Om barnet
I början av denna vecka är fostret 16 veckor gammalt. Öronen sticker redan ut lite och ögonen är nu på rätt plats. Slaggprodukter, fostervatten och urinliknande vätska samlas nu i embryots mage. Fingeravtryck, unikt för varje individ, tar nu form.
Blodet cirkulerar i full fart. Navelsträngen växer och blir allt tjockare efterhand som blodflödet ökar. Fostrets immunsystem börjar nu fungera och producerar antikroppar. Nu är fostret så pass stort att det går att känna sparkar och rörelser.
Se barnet växa i magen
här

Till föräldrarna
Efterhand som livmodern växer sträcks huden ut. Ibland blir det bristningar precis under huden. Det ser ut som röda strimmor på magen. Senare bleknar strimmorna och efter förlossningen blir de silvergrå i färgen. Man kan också få strimmor på rumpan och brösten.
Nu väger livmodern cirka 320 gram och moderkakan 170 gram.


Snart gått halva tiden och den har bara rusat förbi i turbofart!
Fortfarande har det inte blivit en massa liv i luckan, antar att h*n ligger långt in eller vare nu är som gör att jag inte känner så mycket, var nog likadant med lilleman, och mamma min har haft det likadant vid sina graviditeter..
Så synd, det är ju det som är mysigt.
I alla fall till en början ;)

Minns så väl när lilleman jämt tröck foten under mitt vänstra revben, och nästan alltid som värst när jag satt och gjorde prov i skolan.
Annars hade ja ju världens bästa lärare, så jag slapp sitta i "mitt" klassrum, ja vi satt ju 2-3 pers i varje rum...Jag fick ligga i vårt spelrum/uppehållsrum i soffan under lektionerna och plugga ;)

Nu är det snart bara en vecka kvar tills vi ska få se vår lilla igen, och förhoppningsvis få veta vad det är för kön med,mys !
Sjukt fort tiden går då, med första barnet hade man ju mer tid, följa vecka för vecka osv, men nu hinner man knappt gå in i en vecka förräns nästa vecka infinner sej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar