Welcome to my blog :)

rss

måndag 1 mars 2010

Lillemans slutresultat.

Skulle uppdatera om "slutresultatet" från de två möten hos barnpsykologen.

Lilleman fick göra waiss och wisc test, liknande de jag gjorde fast de här var anpassade till hans ålder.
Begåvningstest var det.
Han klarade testerna jättebra, hamnade inom gränser för normalt, och på språket hamnade han högst upp på gränsen inom det normala.

Mamma är STOLT :D

Fick även reda på att barn med ADHD ofta kan vara sena i talutvecklingen då de inte har tid till att lyssna på sin omgivning, utan bara snappar upp några ord här och där, vilket gör att det kan bli svårt med fullständiga meningar. Att göra sej förstådd och att förstå.

Lilleman har turen att vilja, älska språket. Den munnen är aldrig tyst, vilket även barnpsykologen sa, att han pratade oavbrutet.
Jag tror det är en väldigt stor fördel för honom !!
Det känns verkligen kanon att han har talets gåva.

Pratade lite med hans far som vart där och pratat igenom hur testerna hade gått, vi står på samma spår.
Han sa att barnpsykologen var helt övertygad om att det var ADHD, likaså han & jag.
Han berättade även att barnpsykologen berättat att hon och jag haft våra duster, vilket jag vart lite förvånad över. Då det enda som hänt mellan oss är att jag ansåg att hon hade sina brister då hon antydde att ett barn med ADHD aldrig skulle gå igenom en 4 årskontroll, och inte heller kunna sitta och se en hel film på tv. JAG sa bara vad jag tyckte om det, tycker inte att det är att vara lite "oense" utan att vi hade olika åsikter. Nee lämnar det nu.

Han satt på stolen hela timmen, men rörde sej motoriskt hela tiden.
Hade gett upp och ville inte fortsätta efter 15 min.
Ett test då han skulle "kopiera" bilder och rita de, så många som möjligt under en speciell tid så gav han upp efter mindre än en minut.
Vilket visade på att hans uthållighet inte är den bästa.
Måste vart något han ärvt av sin mor & far? ;)

Känns skönt att lilleman har förutsättningarna, att begåvningen ligger på normal nivå, för då vet vi att med rätt hjälp så kan han klara av skolan, om han själv har viljan!
Kanske han kan bli lika duktig som sin far ? :)
Dessvärre kastade hans pappa bort skolan trots en väldans stor begåvning, men han hade inte den rätta hjälpen. Lilleman ska inte behöva gå i samma fotspår.


Sista "mötet" lilleman va hos henne, så fick han leka i hennes sandlåda, på rummet.
Något jag inte la märke till, som jag inte ens tänkt på var att han ställde ut alla djur, båtar och alla leksaker i sandlådan, det gick liksom ut på att fylla lådan så mycket som möjligt för honom, sedan berättade han att det var en bondgård.

Hon berättade att det kan ha o göra med organisation m.m.
Att andra ban ofta ställer upp kanske staket och placerar alla djur i, att de strukturerar upp på ett annat sätt.

Där fick jag mej en tankeställare, har aldrig tänkt på det viset förut när han lekt.

Skulle kunna skriva hur mycket som helst, men får nog sluta här, annars tar det aldrig slut.

Vill bara ha svar snart, så vi kan få bättre hjälp med hur vi ska hantera vissa situationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar