Welcome to my blog :)

rss

onsdag 10 mars 2010

Utdrag från annan blogg!

En mamma som hade lagt in ett blogginlägg.
Hon hade läst artiklar om ADHD, och misstänker att hon själv kan ha det.
Hon gjorde en beskrivning som jag bara måste lägga ut, så klockren.

Försök att tänka er in i att ni har fokus på att gå rakt fram på vägen, men så kommer det en fågel flygande på vänster sida.
- Ah en fågel tänker ni och går vidare, rakt fram.
- En fågel! Undrar var den ska?
Jag följer efter tänker jag och svänger av vägen. Efter ett tag kommer jag på att jag har svängt av den tänkta vägen och försöker ta mig tillbaka till den raka vägen fram. Det kostar mycket energi och koncentration.


Satt och tänkte lite på detta med koncentrationen.. Nu innan jag var tvungen hoppa av studierna så kunde jag sitta i timmar och plugga, glömde bort maten, glömde bort att gå o kissa.
Full koncentration i timmar. Jag älskade det, det var ju så intressant, och det var ju sådant jag ville läsa. För första gången gick det riktigt bra i skolan, ibland kunde jag till o med klara av uppgifter innan den tillhörande boken hade landat i min hand. Använde egna erfarenheter och sådant jag vet. Och lyckades väldigt bra!

Men ibland, oftast flera dagar på raken så var jag inställd på o plugga, hade lämnat sonen på dagis, hem på med kaffet och satte mej framför datorn och böckerna, fullt taggad.
Ville bara läsa, plugga, skriva och komma vidare i studierna... Men så vart det något som satte stopp.
Inte förräns efter min utredning kunde jag ju förstå vad det berodde på!
Jag hade helt enkelt inte koncentrationen, mina tankar for överallt och jag kunde inte hejda de hur mycket jag än försökte..

Svårt o beskriva, men de dagarna då det bara inte fungerade, oftast varade dessa perioder mer än en vecka.
Det var ungefär som om man skulle försöka läsa en text och man är onykter, det byter plats, man känner sej snurrig och vinglig, man fick huvudvärk, och allt susade.
Ni vet ju hur det kan va o läsa sms på fyllan, man kisar med ena ögat och försöker tyda vad det står, och nästan ännu svårare kan det vara att svara på sms.

Precis så känns det för mej de gånger jag vill, men inte kan.
Och än så länge har jag inte klurat ut om och hur jag kan ändra det..
Eller om det bara är att acceptera att jag har sådana dagar då det inte går.

Kanske just därför jag mest tycker om distansstudier.
Jag kan inte gå till en skola varje dag med lektioner, för har jag en dampig dag, så finns inte koncentrationen där hur mycket jag än försöker.
Med distans så kan jag göra 2-3 veckors plugg på 2 dagar. Men sedan kan det gå 2 veckor där jag inte får något gjort alls.

1 kommentar:

  1. Vad bra skrivit :) Tack för att jag får läsa din blogg :)

    SvaraRadera