Welcome to my blog :)

rss

tisdag 23 mars 2010

Att undervisa och pedagogiskt bemöta barn med ADHD.... Del 1

Fick med mej en brochyr hem idag från NPU.
Orkar inte skriva av hela nu, så tar en del i taget ;)


Inledning

Att undervisa och pedagogiskt bemöta barn/elever med ADHD är inte lätt.
Som pedagog kan man känna sej vilsen eller till och med uppgiven inför dessa barn som är så krävande och samtidigt ofta svåra att förstå sej på.

Det kan också vara plågsamt att inse vilket stöd barnet skulle behöva men att inte ha möjlighet att erbjuda det, på grund av bristande resurser.
Dessa barn har ett sätt att fungera som inte sällan krockar med vad man, utifrpn sin erfarenhet som pedagog, förväntar sej att barn ska klara av i olika åldrar.

Även om de betonas i läroplanerna och andra styrdokument att både förskolan och skolan ska möta varje barn/elev utifrån dess individuella förutsättningar så ställs det idag tidigt ganska höga krav på vad barn ska klara av, som att kunna koncentrera sej längre stunder, sitta still, arbeta självsständigt, kunna planera och organisera sitt arbete på egen hand, uppnå bestämda kunskapsmål, följa regler och instruktioner, kunna samarbeta och överhuvudtaget fungera socialt i en grupp med andra barn.
Just sådant brukar vara särskilt svårt för barn med ADHD.

Utvecklingen inom framförallt skolan med krav på att eleverna självständigt ska söka sin kunskap och planera sitt arbete mot långsiktiga mål har varit stimulerande för många men har knappast underlättat inlärningssituationen för barn med ADHD.

Utvecklingen mot öppna klassrum och uppluckring av tradionella undervisningsformer innebär också en risk för att man försvårar inlärning och socialt fungerande för dessa barn.
Om man också barn med ADHD ska kunna omfattas av visionen om en förskola och skola för alla barn/elever är det därför viktigt att deras pedagogiska behov tydiggörs och får påverka utformningen av verksamheten i förskolan och skola.

Kom ihåg att varje barn med ADHD är unikt och att man därför inte kan utfärda generella råd och tips utan måste prova sej fram till fungerande lösningar för just det barnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar