Welcome to my blog :)

rss

onsdag 24 mars 2010

Vilka pedagogiska behov har barn med ADHD? Del 4

Barn med ADHD har precis som alla andra barn rätt till en förskole- och skolsituation som ger dem förutsättningar att lära och utvecklas i sin egen takt och efter sina förutsättningar.
Funktionshindret finns där och går inte att ta bort men genom förståelse, rätt bemötande och anpassning av undervisningen kan man hjälpa barnet/eleven att fungera så bra som möjligt trots sitt funktionshinder.

Barn med ADHD mår oftast bra av en tydliggörande och konkret pedagogik och en klar återkommande struktur i sin vardag.
De behöver avgränsande, tydliga arbetsuppgifter och korta arbetspass där man tar hänsyn till deras ofta begränsade uthållighet.
Instruktioner och regler behöver vara kortfattade och entydiga och barnet måste styras med påtaglig och tät, återkommande feedback, främst i form av uppmuntran och beröm av positivt beteende.
För att fungera i förskolan/skolan behöver barnen mycket stöd och hjälp av lärare och annan personal och stödet behöver vara personligt och handfast.

Som pedagog måste man ha effektiva strategier fö hur man kan anpassa undervisningen och för hur man ska komma tillrätta med barnets ibland svårhanterliga beteende.
Det handlar mycket om att öka barnets motivation att lära och hjälpa det att styra sitt handlande.

Barnet behöver mycket yttre stöd och visuella ledtrådar för att kompensera bristen på inifrånstyrning och förmåga att själv plnera sitt handlande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar